21 Apr Dentelle de Calais-Caudry, l’art de teixir els somnis
per Lluís Masdevall
La blonda és un teixit molt similar a l’encaix, amb la qual es fan colls, punys, etc., amb dibuixos apropiats a la forma de la peça. La blonda és molt similar a l’encaix i se’n diferencia, en rigor, tan sols en la finor dels fils, en què s’empra la seda en lloc del lli, i per això mateix resulta més bella, delicada i de major cost.
Definició Wikipèdia en català.
A Calais et Caudry parlar de blonda és parlar d’un ofici antic, artesà, delicat, artístic, sensual, evocador i inspirador dels creadors d’alta costura, d’unes peces que han captivat dones i homes per igual, i que sempre ens mostra una distinció, un petit luxe, una alegria del mirar i admirar, el detall i la delicadesa de la feina ben feta. L’ànima de la millor blonda resideix, encara avui, més de 200 anys després, en dues ciutats del Nord de França: Calais et Caudry són sinònim de Dentelle.
Per iniciativa de la Fédération Française des Dentelles i dels dentelliers de Calais-Caudry, i sota la direcció del bon fer de Lienart Editions de Paris, i amb el suport de la Fondation Bettencourt Schueller ha estat un plaer participar en el consell de la producció gràfica, impressió i enquadernació d’aquest magnífic projecte del qual us en detallem la fitxa tècnica i algun tastet en forma de fotografia amb explicacions de cada detall tècnic que ens sembla que cal destacar perquè ha ajudat a aconseguir un nivell d’excel·lència molt elevat.
Detalls tècnics de la producció gràfica a destacar
La fotomecànica i retoc de totes les imatges s’ha realitzat a l’empresa del nostre grup, Les Caméléons Artisans de l’Image de Paris. Han utilitzat els perfils específics FOGRA 39L adaptats a tecnologia LED UV de la nostra Speedmaster Heidelberg LED UV de 8 colors, en totes les imatges.
La blonda és un teixit delicat i molt subtil i ens feia por que la impressió en trames convencionals ens provoqués moiré en algunes imatges, per això es va decidir utilitzar una trama estocàstica de 20 microns per evitar aquesta problemàtica.
Pintat de cantoners en anilina blava. Aquesta tècnica li aporta valor afegit creatiu al projecte. El contrast amb el blanc del paper i la delicadesa de la coberta havia de combinar amb un impacte visual potent.
La coberta tant del llibre com del caixetí, han combinat un relleu sec (debossing) acompanyat d’una estampació Kurz de la gamma Colorit de color blau a registre.
Caixetí amb finestra per a la col·locació d’una blonda específicament realitzada per cadascun dels vuit Dentelliers que han participat en el projecte. Això fa que cada estoig sigui una peça única.
Característiques tècniques
Llibre
Format
24,5 x 29,7 cm.
Pàgines
232 + 16 pàgines
Coberta
GardaPat Kiara de 135 g. (Lecta Papers) imprès a 4+0 amb vernís acrílic
Guardes
GardaPat Kiara de 135 g. (Lecta Papers) imprès a 4 + 4 mitjançant LED UV
Interior
232 pàgines amb GardaPat Kiara de 135 g. (Lecta Papers) imprès a 4+4 mitjançant LED UV
16 pàgines amb Arena Natural Rough de 90 g. (Fedrigoni Papers)
Enquadernació
Tapa dura impresa amb llom pla de 2,5 mm. i capçades
Acabats
Estampació Kurz Colorit blau
Relleu sec a la coberta
Cantoners pintats amb tinta blava
Tiratge
8.000 exemplars
Estoig
Format
25 x 31,5 x 30 cm.
Paper
Stucco Old Mill Premium de 120 g. (Fedrigoni Papers)
Acabats
Encuny
Folrat interior i exterior
Estampació Kurz Colorit blau
Estoig amb finestra per a la col·locació de tela blondes (una blonda específica per a cada Dentellier)
Estampació en negre amb 8 personalitzacions, una per a cada Dentellier
Tiratge
600 exemplars
Sense comentaris